طب ترمیمی اخبار داخلی
شماره: 34956
1401/04/11 - 10:03
اولین محصول سلولی برای درمان «ویتیلیگو» وارد فهرست دارویی شد

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: ما اولین محصول سلولی کشور را وارد فهرست دارویی برای درمان بیماری خودایمنی و ژنتیکی «ویتیلیگو» کردیم.

به گزارش بنیان، مسعود وثوق مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما در قرن حاضر شاهد ارتقای سطح خدمات بهداشتی و پیشرفت دانش بشر در حوزه‌های مرتبط به سلامت هستیم.

وی افزود: خروجی این پیشرفت و ارتقای سطح سلامت، افزایش سطح امید به زندگی در کلیه جوامع بشری است بطوریکه سطح امید به زندگی در قرن حاضر نسبت به سالها و قرون گذشته افزایش معنادار و چشمگیری پیدا کرده است.

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: با افزایش طول عمر و پیر شدن جوامع، میزان ناتوانی افراد به علت کهولت سن و بیماری‌های تحلیل برنده‌ای که اندام‌ها و سیستم بدن را درگیر می‌کند خیلی افزایش پیدا می‌کند اما دانش پزشکی بازساختی به عنوان یک دانش بین رشته‌ای دو هدف اصلی ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده را دنبال می‌کند و با این دو رویکرد می‌توان به ارتقای سطح رضایتمندی افراد از زندگیشان کمک کنیم.

وثوق درمورد دستاوردهای پژوهشگاه در این حوزه اظهارکرد: دانش پزشکی بازساختی دو بال اصلی دارد؛ بال سلول‌های بنیادی و بال مهندسی بافت که این دو بال به تحقق دو هدف ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کنند.

به گزارش فارس، وی افزود: دانش سلول‌های بنیادی به تولید انبوه انواع رده‌های سلولی در جهت جایگزینی کمک می‌کند و دانش مهندسی بافت هم ساخت داربست مناسب برای لانه گزینی سلول‌های تولید شده را ایجاد می‌کند.

وثوق یادآورشد: ما سلول‌های بنیادی جنینی را برای اولین بار در سال 2004 در پژوهشگاه رویان و منطقه غرب آسیا ایجاد کردیم.

وی افزود: بعد از کسب توفیقات در علوم پایه و ایجاد رده‌های مختلف سلولی، در فاز بعد باید دانش را به مرحله تجاری سازی و استفاده برسانیم و سلول را تحت فرآیند کارآزمایی بالینی بررسی کنیم که بین 6 تا 12 سال طول می‌کشد.

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه این فرآیندها با نظارت سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور انجام می‌شود و اداره‌های مختلف سازمان در این کار دخیل هستند گفت: ما اولین محصول سلولی کشور را وارد فهرست دارویی برای درمان بیماری خودایمنی و ژنتیکی «ویتیلیگو» کردیم.

انتهای پیام/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved